רגע לפני שאנחנו זקנים: יש משהו אחד שממש חייבים לדאוג לו

בשיתוף בית בלב

22.3.2021 / 10:00

כולנו יודעים מה זו צוואה, אבל היא למעשה רק החצי השני של המשוואה. עוד לפניה, רצוי שנדאג לייפוי כוח מתמשך, שמסייע בקבלת החלטות לפי רצוננו ברגע שאנחנו מפסיקים לתפקד בכוחות עצמנו. הנה כל ההסברים

מבוגרים חותמים על חוזה. ShutterStock
עריכת ייפוי כוח מתמשך בגיל הנכון יכולה להשפיע המון בהמשך הדרך, עליכם ועל המשפחה/ShutterStock

צוואה היא מונח שכל אחד מכיר. ככל שאנחנו מתבגרים ומזדקנים, אנחנו גם צוברים רכוש מסוגים שונים: כסף, נכסים, קרנות השקעה למיניהן ועוד ועוד, והצוואה היא למעשה מסמך משפטי שמאפשר לנו לוודא שרכושנו יגיע לידיים הנכונות לאחר שנלך לעולמנו.

בעזרת הצוואה אנחנו מחליטים לא רק למי, אלא כיצד לחלק את הרכוש שלנו, אולם במצב אידיאלי, היא אמורה למעשה להוות רק מחצית מהמשוואה ולהיכנס לתוקף רק כאשר אין עוד צורך בייפוי כוח מתמשך. למעשה, ייפוי כוח מתמשך לעולם לא יכול לפעול במקביל לצוואה, ותוקפה של זו מתחיל ברגע שתוקפה של הראשונה מסתיים.

מהו אותו ייפוי כוח מתמשך ומדוע הוא עשוי להיות מכריע במיוחד עבורנו ועבור הסובבים אותנו, והאם נדע להכין אותו מבעוד מועד? עורכת הדין רז מורגן עוזרת לנו להבין.

"כבר מגיל 60 בערך כדאי להתחיל לחשוב בכיוון של ייפוי כוח מתמשך, כי אם אין כזה ואדם מגיע למצב בו הוא לא יכול עוד לקבל החלטות בעצמו, עלולה להיווצר בעיה רצינית", היא מסבירה. "אם אין ייפוי כוח מתמשך ויש צורך באפוטרופוס, שייקח החלטות עבור אדם אחר, פונים לבית המשפט וזה יכול להוביל גם למאבקים ולהוצאות משפטיות מיותרות, וגם למינוי של אפוטרופוס חיצוני, שלא תמיד יקבל החלטות ברוח רצונו של האדם עליו הוא מופקד".

זו אולי הנקודה המרכזית בנושא הזה: אם כאשר אנו חושבים על העולם שנשאיר אחרינו, חשוב לנו לוודא שיעשה שימוש ראוי ונכון ברכוש שלנו, בהתאם לרצוננו, אז הדברים נכונים על אחת כמה וכמה בעודנו בחיים.

מבוגרים חותמים על חוזה. ShutterStock
אז מה למעשה ההבדל בין צוואה לבין ייפוי כוח מתמשך?/ShutterStock

"ייפוי כוח מתמשך נבנה באופן אישי לכל אחד ואחת, זו חליפה שנתפרת בדיוק למידות הנכונות", מוסיפה עו"ד מורגן. "לא מייצרים לכולם משהו זהה, אלא עורך הדין יושב עם כל אדם, מבין ממנו מה הוא רוצה ומה חשוב לו ומנסח כל ייפוי כוח בהתאם".

ישנם כאלו שרוצים להגדיר בדיוק מי יטפל בכלב שלהם, אחרים דואגים להחליט מראש כמה כסף יתנו מטעמם בחתונה של הנכדה ויש מי שמעוניינים שיעבירו אותם בבוא העת לבית חולים או לטיפול של רופא מסוים, או לחלופין לבית דיור כזה או אחר. האפשרויות אינסופיות ולכל אחד יש דברים שחשובים לו יותר מאחרים.

"יש גם אפשרות לקבוע רף גיל מסוים", אומרת מורגן. "למשל, אדם מחליט שברגע שהוא מגיע לגיל 80, הוא רוצה שמיופה כוח ידאג לענייני הרכוש שלו, גם אם בשלב זה אותו אדם עדיין יוכל לקבל החלטות בעצמו".

לאור הדברים הללו, ישנה חשיבות להכנת ייפוי כוח מתמשך כאשר כל אדם עדיין כשיר לקבל החלטות. עורכי דין רבים נתקלים במצבים בהם אחד ממקורביו של אותו אדם טוען כי הוא לא היה כשיר בעת הכנת המסמך, מה שמוביל לתביעות שונות. אז מי קובע את מידת הכשירות? "מבקשים חוות דעת רפואית או אישור מרופא המשפחה, שאותו אדם כשיר לקבלת החלטות. מי שיש לו דמנציה או נמצא במצב סיעודי למשל, והגיע לשלב בו צריך להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך, מיופה הכוח שיש בידיו עותק הוא זה שמכניס את ייפוי הכוח המתמשך לתוקף".

אנחנו לא תמיד אוהבים לחשוב קדימה מדי וצוואה עלולה להיות מילה מרתיעה עבור רבים, ובכל זאת כולם מבינים שיש להכין אותה בעודנו צלולים ומתפקדים באופן עצמאי. כך גם לגבי ייפוי כוח מתמשך, אותו מומלץ לערוך מבעוד מועד, כך שתוכלו לקבוע כיצד יראה עתידכם, במקרה בו לא תוכלו לדאוג לעצמכם באופן עצמאי. המידע הזה, אם ינוסח מראש, ייתן שקט גם לכם וגם לקרובים אליכם ויוכל למנוע מצבים לא נעימים בהמשך הדרך.

בשיתוף בית בלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully